Σεμινάριο Βασικής Εκπαίδευσης για Συνοδούς Παράλληλης Στήριξης
Συντονίστρια: Δρ. Βάννα Κοτζιά
Ο στόχος του Σεμιναρίου είναι οι συμμετέχοντες να αποκτήσουν τις γνώσεις και την μεθοδολογία, με συγκεκριμένα πρακτικά βήματα, ώστε να μπορούν να αναπτύξουν το κατάλληλο πρόγραμμα στήριξης και παρέμβασης για τους μαθητές τους, όποιες δυσκολίες κι αν παρουσιάζουν, κατανοώντας το ψυχολογικό υπόβαθρο και ακολουθώντας εμπειρικά και ερευνητικά τεκμηριωμένες μεθόδους και στρατηγικές.
Το σημαντικότερο κομμάτι του ρόλου είναι η σωστή διαμόρφωση του εξατομικευμένου αυτού προγράμματος στήριξης και παρέμβασης για το παιδί, με στόχο την ανάπτυξη της αυτονομίας και των δεξιοτήτων για αποτελεσματική διαχείριση των δυσκολιών που εντοπίζονται, με απώτερο σκοπό την ευημερία, την ακαδημαϊκή πρόοδο και την βέλτιστη ψυχική ανθεκτικότητα.
Με σκοπό την πρακτική στήριξη των επαγγελματιών που εργάζονται στον τομέα της παράλληλης στήριξης, προσφέρεται η δυνατότητα εποπτείας μετά το πέρας των δυο πρώτων σαββατοκύριακων της εκπαίδευσης, κατόπιν συνεννόησης με την ομάδα και εφόσον συγκεντρωθεί ικανός αριθμός συμμετεχόντων. Στο πλαίσιο της ομαδικής συμβουλευτικής εποπτείας, θα δοθεί η ευκαιρία στους συμμετέχοντες να εφαρμόσουν τις στρατηγικές και τα εργαλεία που διδάχτηκαν κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, να αναστοχαστούν και να αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητα αυτών μαζί με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας, ενδυναμώνοντας έτσι την πρακτική τους.
Περιεχόμενο Σεμιναρίου:
1ο ΜΕΡΟΣ
Σάββατο 24 Ιανουαρίου 2026
- Το πλαίσιο του ρόλου του/της συνοδού παράλληλης στήριξης
- Σύντομη εισήγηση στους βασικούς τύπους μαθησιακών δυσκολιών
- Ερευνητικά τεκμηριωμένες προσαρμοσμένες διδακτικές μέθοδοι
- Διαφοροποιημένη διδασκαλία (differentiation)
- Μέθοδος της σκαλωσιάς (Scaffolding), βασισμένη στην θεωρία της Ζώνης Επικείμενης Ανάπτυξης του Vygotsky (Zone of Proximal Development)
- Η επίδραση του εκπαιδευτικού (teacher effects)
- Στοχοθέτηση και παρακολούθηση/αξιολόγηση στόχων (Target Monitoring and Evaluation)
Κυριακή 25 Ιανουαρίου 2026
- Θεωρία κινήτρων και εφαρμογές στην μάθηση
- Θεωρία Aυτοκαθορισμού
- Goal Orientation Theory
- Εφαρμογές σε επίπεδο ομαδικό και ατομικό σε διαφορετικές βαθμίδες
- Μεταγνώση- ενίσχυση της ανεξαρτησίας και της αυτονομίας στην μάθηση
- 4 τύποι μεταγνωσιακών μαθητών (types of metacognitive learners; Perkins, 1992)
- Η επίδραση της διδασκαλίας μεταγνωσιακών δεξιοτήτων
- Βασικές στρατηγικές διδασκαλίας μεταγνωσιακών δεξιοτήτων
- Μελέτη περιπτώσεων και εφαρμογή μεθόδου στοχοθέτησης και αξιολόγησης
2ο ΜΕΡΟΣ
Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2026
- Οι συναισθηματικές ανάγκες του παιδιού
- Θεωρία προσκόλλησης
- Συναισθηματική Ρύθμιση
- Πρακτικές διαχείρησης συμπεριφοράς και προώθησης συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων
- Κατανόηση και αξιολόγηση της συμπεριφοράς ως επικοινωνία κάποιας ανάγκης
- Εργαλεία, παρεμβάσεις και στρατηγικές στήριξης δυσκολιών συναισθηματικής ρύθμισης και κοινωνικών δεξιοτήτων
- Ασκήσεις και μελέτη περιπτώσεων
Κυριακή 1 Μαρτίου 2026
- Εισαγωγή στο μοντέλο Reflective Practice. Ο αναστοχασμός ως βασικό εργαλείο για την πρακτική της παράλληλης στήριξης
- Ομαδική άσκηση αναστοχαστικής εποπτείας
- Καλλιέργεια δεξιοτήτων και πρακτικών στρατηγικών για την αποτελεσματική συνεργασία με δασκάλους, γονείς και άλλους ειδικούς
- Διαχείριση δύσκολων συναντήσεων - εργαλεία και στρατηγικές που θα δουλέψουμε μέσα από ανάλυση περιπτώσεων
Διεξαγωγή: Το Σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί στις 24-25 Ιανουαρίου 2026 και 28 Φεβρουαρίου - 1 Μαρτίου 2026. Προσφέρεται η δυνατότηα για ομαδική εποπτεία το Σαββατοκύριακο 25-26 Απριλίου 2026, κατόπιν συνεννόησης με τους συμμετέχοντες. Το σεμινάριο προσφέρεται για ταυτόχρονη εξ αποστάσεως και δια ζώσης παρακολούθηση στην Εταιρεία Γνωσιακών Συμπεριφοριστικών Σπουδών (Γλάδστωνος 10, πλατεία Κάνιγγος, Αθήνα).
Σκοπός: Το παρόν Σεμινάριο έχει σκοπό να προσφέρει έναν πρακτικό οδηγό μεθόδων και τεχνικών/στρατηγικών για την ολοκληρωμένη στήριξη των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Οι συμμετέχοντες θα κατανοήσουν το θεωρητικό υπόβαθρο της προσέγγισης και των τεχνικών και θα είναι σε θέση να τις εφαρμόσουν άμεσα στα πλαίσια της κατανόησης, αξιολόγησης και στρατηγικής στήριξης των παιδιών που συνοδεύουν.
Μέθοδος: Το Σεμινάριο αυτό παρέχει συνδυαστικά θεωρητική γνώση και πρακτικά εργαλεία για την καθημερινή εφαρμογή στο γενικό σχολείο και στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Θα υπάρχουν εισηγήσεις, πρακτική εξάσκηση σε τεχνικές, και ασκήσεις και αναλύσεις περιπτώσεων σε μικρές ομάδες. Προσφέρεται και εποπτεία με σκοπό την ολόπλευρη στήριξη των συμμετεχόντων στον ρόλο τους.
Συμμετέχοντες: Το Σεμινάριο απευθύνεται σε όλους τους συνοδούς παράλληλης στήριξης, ψυχολόγους, ειδικούς ψυχικής υγείας εκπαιδευτικούς και ειδικούς παιδαγωγούς και όσους επιθυμούν να εργαστούν ως συνοδοί.
Υλικό: Θα δοθεί φάκελος άρθρων, σημειώσεις και εκπαιδευτικό υλικό.
Κόστος συμμετοχής: 240 ευρώ για τα δυο σαββατοκύριακα του σεμιναρίου και 110 ευρώ για το σαββατοκύριακο της ομαδικής εποπτείας.
Δηλώσεις συμμετοχής: Η διαδικασία των δηλώσεων συμμετοχής θα ξεκινήσει προσεχώς.
Με την ολοκλήρωση του Σεμιναρίου θα χορηγηθεί βεβαίωση παρακολούθησης.



