Σεμινάριο εξοικείωσης με το γνωσιακό - συμπεριφοριστικό ομαδικό πρόγραμμα για ασθενείς με σχιζοφρένεια «Απαρτιωτικό θεραπευτικό πρόγραμμα (Integrated Psychological Therapy, Ι.Ρ.Τ.)».
Πρόκειται για ένα πρόγραμμα εξοικείωσης με ένα αποτελεσματικό πρόγραμμα για την αποκατάσταση ασθενών με σχιζοφρένεια που εφαρμόζεται επιτυχώς σε 16 χώρες, εκατοντάδες κλινικές και νοσοκομεία αλλά και στην Ελλάδα. Το πρόγραμμα διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρία Έρευνας της Συμπεριφοράς και προσφέρει σεμινάρια για 14 ψυχολόγους και Ψυχιάτρους.
Χρόνος διεξαγωγής: Φεβρουάριος 2012 – Φεβρουάριος 2013
Ημερομηνία έναρξης:9/2/2012 (συνεντεύξεις), 11-12/2/2012 (πρώτο σεμινάριο)
Οι συμμετέχοντες θα λάβουν βεβαίωση παρακολούθησης.
Εισηγητές: Ευθυμίου, Κ., Ρακιτζή, Στ. & Γεωργιλά, Π.
Στόχος: Εκπαίδευση 14 ψυχολόγων κατόχων άδειας άσκησης επαγγέλματος και ψυχίατρων στο γνωσιακό – συμπεριφοριστικό ομαδικό πρόγραμμα.
«Απαρτιωτικό θεραπευτικό πρόγραμμα
(Integrated Psychological Therapy, Ι.Ρ.Τ.)»
Λόγω του ότι το IPT προϋποθέτει γνώση βασικών εννοιών και τεχνικών του γνωσιακού συμπεριφοριστικού μοντέλου, απαραίτητη προϋπόθεση για την παρακολούθηση είναι οι συμμετέχοντες να είναι σε κάποια μορφή εκπαίδευσης ή να έχουν ήδη ολοκληρώσει κάποιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα στη Γνωσιακή – συμπεριφοριστική Θεραπεία στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό.
Το σεμινάριο λόγω του ότι περιλαμβάνει και εποπτεία στην εφαρμογή του προγράμματος καλό θα ήταν να το παρακολουθήσουν άτομα που ήδη δουλεύουν με ψυχωσικούς ασθενείς ή έχουν την δυνατότητα μερικής ή πλήρους εφαρμογής του προγράμματος στις δομές που απασχολούνται. Κατά συνέπεια θα προτιμηθούν συνάδελφοι που θα έχουν δυνατότητα εφαρμογής του ΙΡΤ.
Επιδιωκόμενο αποτέλεσμα: Επιδιώκουμε οι συμμετέχοντες: Να εξοικειωθούν με το πρόγραμμα και τα υποπρογράμματά του. Η μετεκπαίδευση στο ΙΡΤ αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την δυνατότητα εφαρμογής του ομαδικού αυτού προγράμματος σε ελληνικό πληθυσμό και δίνει το δικαίωμα στους συμμετέχοντες να προμηθευτούν από τον εμπνευστή του προγράμματος καθ. Roder το απαραίτητο υλικό για την εφαρμογή του καθώς και την ελληνική προσαρμογή.
Περιεχόμενο: Το πρόγραμμα του σεμιναρίου περιλαμβάνει 2 μέρη. Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει 2 ενότητες (modules) και το δεύτερο μέρος περιλαμβάνει 3 φάσεις:
- Στο πρώτο μέρος (30 ώρες) γίνεται κατάρτιση στις βασικές αρχές του θεωρητικού υπόβαθρου που υποστηρίζει το πρόγραμμα και εισαγωγή στο πρόγραμμα και ευαισθητοποίηση στα υποπρογράμματα αποκατάστασης γνωστικών ελλειμμάτων
- Στο δεύτερο μέρος και ανεξάρτητα από το πρώτο μέρος γίνεται συστηματική ευαισθητοποίηση στα υποπρογράμματα αποκατάστασης γνωστικών και κοινωνικών ελλειμμάτων καθώς και εποπτεία της εμπειρίας των εκπαιδευομένων με το πρόγραμμα.
Μέθοδος: Θα δοθεί στους συμμετέχοντες πακέτο σημειώσεων και βιβλιογραφία. Προφορικές εισηγήσεις, παρουσίαση περιστατικών από τις εισηγήτριες, βιωματικές ασκήσεις, ασκήσεις εφαρμογής των υποπρογραμμάτων, Ομαδική εποπτεία.
Για να διαβάστε το αναλυτικό πρόγραμμα των σεμιναρίων πατήστε εδώ
Βιβλιογραφία:
- Ευθυμίου, Κ., Ρακιντζή, Σ., & Roder, V. (2009). Ένα γνωσιακό συμπεριφορικό ομαδικό θεραπευτικό πρόγραμμα για τη βελτίωση των γνωστικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των ασθενών με σχιζοφρένεια. Ψυχιατρική, 20(3), 245 - 254.
- Rakitzi, S. Roder, V., Georgila, P., Sanida, S., Efthimiou, K. & Müller, D. (2009). First results of an ongoing study in Greece. Evaluation of the effectiveness of IPT (Integrated Psychological Therapy) in Greek population. Poster. 2nd European Conference on Schizophrenia Research. From Research to Practice. 21-23 September 2009, Berlin, Germany.
- Rakitzi, S., Georgila, P. & Eftimiou, K. (2010). Die Bedeutung der Motivation für den Therapieerfolg am Beispiel der IPT-Pilotstudie an einer griechischen Stichprobe. Oral presentation: Internationales Schizophrenie-Symposium, 15-16 April Bern, Schweiz.
- Roder, V., Brenner, H.D., Kienzle, N. & Ευθυμίου, Κ. (2007). Το απαρτιωτικό ψυχολογικό θεραπευτικό πρόγραμμα για τη σχιζοφρένεια (Ι. Ρ. Τ. ). Αθήνα: Scientific Publications.
- Roder, V. & Medalia, A. (Eds.) (2010). Neurocognition and Social Cognition in Schizophrenia Patients. Basic Concepts and Treatment. Basel: Karger.
- Roder, V., Müller, D. & Schmidt, S. (2011). Effectiveness of Integrated Psychological Therapy for Schizophrenia Patients. A Research update. Schizophrenia Bulletin, 37 (2), 71-79.
Σύντομο βιογραφικό:
Ο Κωνσταντίνος Ευθυμίου σπούδασε Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο του Salzburg της Αυστρίας. Ειδικεύτηκε σε μεταπτυχιακό επίπεδο στην Κλινική Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης. Περάτωσε την τετραετή εκπαίδευση του Ψυχοθεραπευτή συμπεριφοριστικής κατεύθυνσης στην Αυστρία και ακολούθησε στη συνέχεια στο Munster της Γερμανίας διετή μετεκπαίδευση ειδικότητας στην θεραπεία ζεύγους και τη σεξοθεραπεία. Είναι Διδάκτορας Κλινικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει εργαστεί στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο του Salzburg και διετέλεσε Υπεύθυνος Συμβουλευτικής του Γ.Δ. του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Διδάσκει στο Προπτυχιακό Πρόγραμμα Ψυχολογίας του Παν/μίου Αθηνών και στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Κλινικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών , στο Ινστιτούτο Έρευνας και Θεραπείας της Συμπεριφοράς (ΙΕΘΣ) , σε μεταπτυχιακές εκπαιδεύσεις στο Ε.Π.Ι.ΨΥ. Είναι μέλος της Αυστριακής Εταιρίας Ψυχοθεραπευτών και διετέλεσε εκλεγμένος Αντιπρόεδρος του Πανελληνίου Ψυχολογικού Συλλόγου .
Από το 2000 είναι επόπτης γνωσιακής - συμπεριφοριστικής Ψυχοθεραπείας. Από το 2003 είναι συντονιστής του Κύκλου Ευαισθητοποίησης στη Γνωσιακή - Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία του ΙΕΘΣ. Από το 2005 είναι υπεύθυνος του Τμήματος Θεραπειών Ενηλίκων του ΙΕΘΣ .
Η Σταυρούλα Ρακιτζή σπούδασε ψυχολογία στο Georg-August-Πανεπιστήμιο του Göttingen στην Γερμανία, όπου και εξειδικεύτηκε στην κλινική ψυχολογία. Είναι κάτοχος του Ευρωπαϊκού Διπλώματος Ψυχολογίας. Εργάστηκε για ένα χρονικό διάστημα στο ΚΕΕΛ. Από το 2003 εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας. Εκπαιδεύτηκε στην γνωσιακή-συμπεριφοριστική ψυχοθεραπεία στο ΙΕΘΣ. Είναι πιστοποιημένη ψυχοθεραπεύτρια γνωσιακής-συμπεριφοριστικής κατεύθυνσης (CBT 10-026). Από το 2006 συνεργάζεται με τον καθηγητή Κλινικής Ψυχολογίας και υπεύθυνο για την έρευνα στην ψυχοθεραπεία στην πανεπιστημιακή ψυχιατρική κλινική της Βέρνης στην Ελβετία, κ. V. Roder, με σκοπό την προώθηση και εφαρμογή του ΙΡΤ (Integrated Psychological Therapy) σε ελληνικό πληθυσμό. Εφαρμόζει το ΙΡΤ στο ψυχιατρικό τμήμα ενηλίκων του νοσοκομείου «Γ. Γεννηματάς» και είναι υποψήφια διδάκτωρ Κλινικής Ψυχολογίας πανεπιστημίου Ελβετίας. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στην εφαρμογή του ΙΡΤ, στην θεραπεία της Σχιζοφρένειας, της Μετατραυματικής Διαταραχής ΄Αγχους και στην εφαρμογή ομαδικών προγραμμάτων γνωσιακής- συμπεριφοριστικής κατεύθυνσης. Είναι μέλος του BDP (Bundesverband Deutscher Psychologinnen und Psychologen e. V.), της Ελληνικής Εταιρείας Έρευνας και Θεραπείας της Συμπεριφοράς (ΕΕΕΣ) και της EABCT.
H Πολυξένη Γεωργιλά είναι Διευθύντρια του ψυχιατρικού τμήματος ενηλίκων του «Γ. Γεννηματάς». Σπούδασε Ιατρική στο πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε ειδικότητα στη νευρολογία-ψυχιατρική στο Αιγινήτειο. Έχει δουλέψει στο τμήμα ψυχογηριατρικής του ΨΝΑ, στην νευρολογική κλινική του νοσοκομείου «Ευαγγελισμός», στη μονάδα Εφήβων του ΓΝΑ «Γ. Γεννηματάς» και στα κέντρα υγείας του Μαρκόπουλου, Λαυρίου και Κορωπίου. Έχει κάνει μετεκπαίδευση στην πανεπιστημιακή κλινική Karolinska στη Στοκχόλμη στις συναισθηματικές διαταραχές, στα προγράμματα μεθαδόνης και σε ομάδες αλκοολικών. Έχει παρακολουθήσει το πρόγραμμα της γνωσιακής Θεραπείας του καθ. Παπακώστα στο Αιγινήτειο. Από το 1986 εργάζεται στο ψυχιατρικό τμήμα ενηλίκων του «Γ. Γεννηματάς» και σήμερα είναι διευθύντρια του τμήματος. Είναι η πρώτη ψυχίατρος στην Ελλάδα, η οποία συντονίζει και συμμετέχει ενεργά στην εφαρμογή του ΙΡΤ στο ψυχιατρικό τμήμα ενηλίκων του «Γ. Γεννηματάς». Υπήρξε αντιπρόεδρος του Κέντρου Ψυχικής Υγιεινής. Είναι μέλος της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας, της Ελληνικής Νευρολογικής Εταιρείας, της Ελληνικής Εταιρείας Κεφαλαλγίας και της Ένωσης Ψυχιάτρων Γενικού Νοσοκομείου. Είναι μέλος της επιτροπής ψυχικής υγείας στο υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.